Blog 6: Bogen I Ofoten - Bo I Andoy - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 6: Bogen I Ofoten - Bo I Andoy - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 6: Bogen I Ofoten - Bo I Andoy

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

14 Juni 2014 | Noorwegen, Andenes

Bogen I Ofoten - Bo I Andoy

Vanochtend vonden we het jammer om te moeten vertrekken vanuit Bogen. Onze kamer daar beviel ons erg goed, en we hebben ons gisteravond vermaakt met dolfijnspotten. Uiteindelijk hebben we een stuk of vier dolfijnen gezien, maar het is niet gelukt dat goed vast te leggen op foto.

Vandaag hebben we Svolvaer bezocht: het grootste dorp op de Lofoten. Het bleek minder authentiek dan de kleine dorpjes die we gepasseerd zijn (zo gaat dat met dingen die in een reisgids staan vermeld) maar we vonden het leuk om er even rond te kijken, en ontdekte dat de befaamde Lofootse stokvis in het haventje te drogen hangt op grote houten rekken in de buitenlucht. Ook hebben we een authentieke Svolvaerse parkeerbon weten te scoren (oeps)! Daarna zijn we in zuidwestelijke richting gereden om het meest woeste deel van de Lofoten te kunnen bezichtigen voordat we ons verder noordwaarts begeven. Ze blijken inderdaad woest: de kale bergtoppen met schrille pieken steken mooi af tegen de bewolkte lucht enerzijds en de groene valleien anderzijds. Ons keerpunt was een zandstrandje op het eiland Gimsøya, waar we even gejut hebben met als oogst een paar mooie schelpen. Daarna hebben we koers gezet naar onze eindbestemming voor vandaag: het dorpje Risøhamn op Andøya. Waar we het eerste deel van de dag gezegend waren met mooi weer reden we dit laatste deel door de motregen. De bergen werden gehuld in nevel, waardoor ze nog meer dan voorheen het decor leken te zijn van een fantasyfilm.

Bart was ondertussen in slaap gesukkeld(het is hem gegund na het urenlange dolfijnen kijken) en toen hij wakker werd en uit het raam keek spotte hij ineens, jawel!!, een eland!! Uit het niets stond het dier naast de weg te grazen. In ons enthousiasme is Bart direct de auto uitgestapt om foto’s te maken en Danielle heeft de auto even verderop op een oprit geparkeerd(lees: gesmeten). Stilletjes hebben we de eland een kwartier staan bekijken en hoewel hij ons leek waar te nemen als we bewogen bleef hij rustig door eten. De foto’s staan hier onder. Overigens is dit overduidelijk een jong dier, volwassen elanden zijn nog veel groter. Desalniettemin zijn wij ontzettend blij dat we er toch eentje in het wild hebben gezien.

We zijn aangekomen op het noorderlijkste eiland van de eilandengroep en dit hoort officieel niet bij de Lofoten maar het is er niet minder mooi om en veel rustiger. We zullen hier 3 nachten verblijven waarna we vanaf hier de pont nemen naar Tromso om daar aan boord te gaan van de Hurtigruten. Eerst gaan we morgenavond walvissen (proberen te) kijken, hopelijk hebben we dan weer succes!

• 14 Juni 2014 - 19:05

Idavanmanen:

wat een prachtig gezicht en zo mooi de dolfijnen zijn moeilijk te zien maar dat is altijd zo
    als je zit te wachten om een foto te maken
    nou de gr van pa en ma
    en kusjes van de poesenkinderen

• 14 Juni 2014 - 20:46

Gertie:

Ik kan me de euforie voorstellen als daar zomaar ineens een eland staat. En wat gaaf dat hij zo mooi bleef poseren voor de foto's.
    Leuk Bart, dat je nog steeds mooie schelpen zoekt. Dat deed je als jochie ook al zo graag.
    Onze berichtjes gisteren hebben elkaar gekruist zag ik. Als ik dit allemaal zo lees en die waanzinnig mooie foto's zie zouden we inderdaad wel eens met de camper jullie voetsporen (pardon: bandensporen) kunnen volgen.
    Fijne dagen op Andoya.

• 14 Juni 2014 - 22:38

Bart En Danielle Van Manen:

Dat moeten jullie zeker doen! Campers zijn hier ontzettend populair trouwens, en er zijn erg veel stopplaatsen langs de weg, waar je over het algemeen ook wel mag blijven overnachten (sommige toeristische trekpleisters uitgezonderd).

• 14 Juni 2014 - 22:40

Ida: knuffel de poesjes maar terug van ons! We zijn blij dat er zo goed op ze gepast wordt :)