Blog 13: Drie dagen in Voss - Reisverslag uit Oppheim, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 13: Drie dagen in Voss - Reisverslag uit Oppheim, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 13: Drie dagen in Voss

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

28 Juni 2014 | Noorwegen, Oppheim

Donderdag zijn we opnieuw afgereisd naar de Hardangervidda en na wat zoekwerk hebben we een pad gevonden dat we een stuk hebben afgewandeld. Zoals gewoonlijk stond er een koude wind en met een temperatuur van 12 graden was het er waarschijnlijk een van de warmste dagen van het jaar. Omdat we hier twee weken geleden ook al zijn geweest konden we goed zien dat er heel veel sneeuw en ijsmeren waren weg gedooid en het er groen aan het worden was. Op de terugweg zijn we via de noordkant langs Finse terug gereden. Ook dit was een schitterende route die ons weer over nieuwe bergplateau's leidde en ervoor zorgde dat de 2 uurtjes zo om waren.

Gisteren heeft Bart een mountainbike gehuurd en is hij de bergen in getrokken waar hij ook weer mooie natuur heeft gezien. Foto''s vind je hieronder. Danielle heeft een stukje van de beroemde Bergen- Oslo treinroute gedaan en om eerlijk te zijn viel dat enigszins tegen door de vele tunnels. In Bergen heeft ze zich gelukkig goed vermaakt.

Voor vandaag hadden we niets gepland en na wat getuur op de routekaart bij het ontbijt besluit Danielle dat ze toch eens de weg naar Vik wil rijden. We hebben afgelopen maandag hier een klein stukje van gereden naar skiresort Myrkdalen en dat viel zwaar tegen maar aan het einde van deze route moeten we een betere blik kunnen werpen op het imposante Sognefjord en dus hebben we het er toch op gewaagd. Vlak na Myrkdalen reden we een mooie groene vallei in met aan het einde een weg vol haarspeldbochten die ons naar een besneeuwd bergplateau leiden. Het is er werkelijk schitterend en de sneeuw ligt er nog in overvloed. We komen zelfs een langlaufer tegen in korte broek en blote bast...

Aan de andere kant van het bergplateau ligt Vik en na wat te hebben rond gewandeld besluiten we terug te gaan rijden naar Oppheim. Onderweg stoppen we bij een restaurantje van een oud echtpaar en eten we Noorse wafels met aardbeienjam en ijs. Terug gekomen op het bergplateau trekken we de stoute schoenen aan en slaan we af, een grindweggetje op dat de natuur in lijkt te gaan. Het is op sommige plekken zo steil dat de auto in de eerste versnelling omhoog moet komen maar het lukt en na enkele kilometers houdt de weg op bij een onbemand tolhuisje. We verwachten niet dat het weggetje verder op nog meer spectaculaire uitzichten zal brengen dus besluiten we terug te keren naar Oppheim.

In het hotel aangekomen gaan we nog eens zwemmen en pakken we alle tassen opnieuw in zodat de auto in ieder geval aan de binnenkant toonbaar is(over de buitenkant hebben we het niet). Morgen vertrekken we richting Oslo en zullen we in de middag een tussenstop maken bij een wildpark waar we hopen weer wat mooie dieren te gaan zien. Daar over sprekende, inmiddels zijn we er achter dat we geen elanden hebben gezien maar rendieren(beide keren). Elanden laten zich rond deze tijd van het jaar niet zien omdat ze veel slapen en hun kalfjes nu worden geboren. Wel hebben we contact gelegd met mensen in de buurt van Oslo die ons misschien maandagnacht mee gaan nemen op safari om ze te kunnen spotten. Maandagochtend moeten we terug bellen om te horen of het weer goed genoeg is want dat bepaalt of het door gaat. Spannend!

• 28 Juni 2014 - 18:44

Idavanmanen:

nou nou weer een hele drukke dag en weer een hoop mee gemaakt jullie
    leuk hoor
    ja het is bijna afgelopen jullie kunnen aftellen
    dus genieten nog maar even
    vanmiddag bij de poesen geweest ze waren zo blij
    saartje maakte rare sprongen zo blij was zij
    ze wilden geaaid worden en hard spinnen
    ze eten goed
    gr van pa en ma

• 28 Juni 2014 - 19:47

Idavanmanen:

wat een damme sneeuw
    is dat een kerk zie er een kruis opstaan

• 28 Juni 2014 - 23:30

Bart En Danielle Van Manen:

Ja mam, dat is een staafkerkje ;)

• 29 Juni 2014 - 00:19

Gertie:

Wat een schatje, dat kerkje. Welk geloof houdt daar huis?
    Het blijft een vreemd gezicht: zo'n topje in de sneeuw.
    Hoe was de fietstocht?
    Fijne reis morgen.

• 29 Juni 2014 - 00:19

Gertie:

Wat een schatje, dat kerkje. Welk geloof houdt daar huis?
    Het blijft een vreemd gezicht: zo'n topje in de sneeuw.
    Hoe was de fietstocht?
    Fijne reis morgen.

• 29 Juni 2014 - 07:43

Bart En Danielle Van Manen:

De Protestanten Gertie. Er zijn nog een kleine 30 staafkerkjes(stavkyrkje) in Noorwegen en we hebben er inmiddels 3 gezien en dit was zeker de mooiste. Er zijn er iets meer dan 30 nog wereldwijd.

• 29 Juni 2014 - 07:44

Bart En Danielle Van Manen:

Oh volgens mij heeft Bart het erg naar zijn zin gehad. Aan de wilde verhalen te horen vond hij het erg leuk ;)

• 29 Juni 2014 - 12:23

Bert:

Keenjer,
    Echt indrukwekkend, imposante natuur, een juweel van een kerkje, en vooral: een boeiend verslag hebben jullie gemaakt. Het is een fantastische reis dat kan niet anders. Jullie worden bijna benijd om de veelheid aan avonturen. Ik had nooit gedacht dat belevenissen in Noorwegen zo verscheiden konden zijn! Blijf op jezelf letten want we willen jullie ook weer in optima forma terug zien! Geniet er nog maar van! pap