Blog 11: Oppheim en skien in Folgefonna - Reisverslag uit Oppheim, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 11: Oppheim en skien in Folgefonna - Reisverslag uit Oppheim, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 11: Oppheim en skien in Folgefonna

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

24 Juni 2014 | Noorwegen, Oppheim

Gisteren zijn we vertrokken uit Bergen en hebben we weer een schitterend stukje Noorwegen gezien. De trip was maar 130 kilometer en voerde ons langs onder andere Dale(van de beroemde Dale of Norway-truien) en Voss. We zijn veel te vroeg bij ons hotel en besluiten nog wat rond te rijden in de omgeving en zo ontdekken we nog wat spectaculaire watervallen we eten we een ijsje in de warme zon(28 graden) aan de rand van het Naeroyfjord.

Aangekomen bij ons hotel zijn we aangenaam verrast door rust en luxe van deze accommodatie. Op dat moment zijn we nog de enige gasten en dus springen we snel in het binnenzwembad dat voor even van ons is.

Vandaag staan we vroeg op en genieten we van het verrassend uitgebreide ontbijt. We vertrekken tegen 9 uur en zetten koers richting Folgefonna waar we zullen gaan skiën. Met het pontje steken we over naar Hardanger en dit blijkt regio te zijn waar veel fruit wordt geteeld(kersen en wat verdwaalde aardbeien). We kopen een bakje aardbeien voor onderweg en zetten koers richting Jondal. Daar aangekomen begint de steile en smalle bergweg omhoog naar de gletsjer. Het is een waar sprookjeslandschap en steeds als we denken dat we er bijna zijn is er toch weer een nieuwe haarspeldbocht omhoog.

Het skigebied heeft maar een lange lift met aan beide kanten 2 pistes ernaast. De sneeuw is prima en we hebben samen veel afdalingen gedaan. Het weer is zeer goed en we realiseren ons dat we al flink verbrand zijn. Het skigebied is kleinschalig en dat maakt het erg leuk en overzichtelijk, we zijn dan ook, op wat Zweden na, de enige toeristen. De rest van het publiek bestaat met name uit erg jonge Noren die allemaal verknocht zijn aan freestyle-skien en dus hebben wij de piste helemaal voor ons zelf. Noren zijn sowieso gek van extreme sporten maar dat terzijde.

Het skigebied sluit om 16:00 en tegen die tijd stappen wij in de auto om de pass naar beneden te rijden. Opnieuw passeren we alle fruitgaarden en omdat kersen de specialiteit schijnt te zijn besluiten we voor de terugweg daar een bakje van te kopen. We zijn beiden geen liefhebbers van kersen maar deze waren zo ontzettend lekker.. Het bakje is binnen een kwartiertje leeg gesnaaid :)

We hebben besloten langer in deze regio te willen blijven omdat zowel het hotel als de omgeving ons zo goed bevallen. We zullen dus pas in het weekend naar Oslo gaan en dan de etappe in een keer rijden(ipv meerdere dagen zoals gepland). Morgen gaan we terug naar de Hardangervidda, die we op de heenweg zijn overgestoken, om te wandelen of gaan we naar Flam voor een treinritje, we zijn er nog niet helemaal over uit :)

Foto's volgen binnen enkele minuten en dan zullen ook de foto's van Bergen er bij staan.

• 24 Juni 2014 - 21:02

Idavanmanen:

brrr die steille weggetjes lijken mijn heel niet
    maar jullie hebben weer een hele leuke dag gehad
    en zo goed weer
    gr van ons en ga mij verheugen op jullie fotos

• 24 Juni 2014 - 21:02

Bart En Danielle Van Manen:

Ze zijn er!

• 24 Juni 2014 - 22:03

Gertie:

Wat een vakantie. Wat een afwisseling. En wat een wonderschone foto's.
    Dit is echt zo'n once in a lifetime-ervaring. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. En het gaat een leven lang mee.

• 24 Juni 2014 - 22:54

Bert:

Wauw toch, wat klinkt het allemaal betoverend! Jullie gaan toch niet, zoals Eugène, emigreren hè?
    Ik ga de foto's bekijken. Verstandig lijkt me dat om het program aan te passen! Blijf genieten!
    Bert

• 24 Juni 2014 - 22:57

Bert:

Gezien! Een betoverend landschap is het. De dorpen doen Middeleeuws aan?
    Bert

• 25 Juni 2014 - 08:11

Bart En Danielle Van Manen:

Ik denk dat je Bryggen bedoelt Bert, dat is het oude stadsdeel van Bergen waar ik in het vorige blog over schreef. We hadden toen geen internet in het hotel en uploaden via de telefoon gaat erg traag, dus heb ik ze nu er bij gezet. Oh en maak je geen zorgen, wij gaan niet emigreren ;) We hebben het erg naar onze zin maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Het is zeker een once in a lifetime-ervaring en dat realiseren we ons maar al te goed, gelukkig maar want een tweede kan ik voorlopig niet betalen met die torenhoge prijzen hier :p

• 25 Juni 2014 - 12:02

Mirthe:

Wat een gave reis Daan! Tot snel!!