Blog 9: Hurtigruten naar Bergen - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 9: Hurtigruten naar Bergen - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 9: Hurtigruten naar Bergen

Door: Bart & Danielle

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

19 Juni 2014 | Noorwegen, Molde

We varen 4 dagen lang met de Hurtigruten langs de Noorse kust op weg naar Bergen, daarom schrijven we niet elke dag een nieuwe blog maar vullen we deze aan.

Dag 1
Dinsdagnacht zijn wij om 1:30 aan boord gekomen van de MS Midnatsol(de Middennachtzon) van de Noorse rederij Hurtigruten. Na wat zoekwerk vonden we eindelijk de juiste plek waar we nog met de auto moesten wachten voor we onder begeleiding aan boord mochten. Dit is een postboot die de post brengt bij alle kleine haventjes hier en ze nemen wel auto’s mee maar dit is niet heel gebruikelijk. Via een kleine oprijbrug komen we op een lift terecht in de boot die exact groot genoeg is voor de auto en we rijden via een smalle gang naar een kleine ruimte waar circa 20 auto’s op elkaar staan geplakt en met wat aanwijzingen van het personeel wrik ik de Volvo ertussen. Boven gekomen krijgen we tweemaal een pas voor een kamer die niet schoon gemaakt blijkt te zijn maar bij de derde kamer is het dan toch raak en kunnen we eindelijk gaan slapen.
Woensdag slapen we uit, genieten we van het uitgebreide ontbijtbuffet en verkennen we de boot. Het is een boot van 10 etages hoog die voorzien is van onder andere jacuzzi’s, fitnesscentra en diverse restaurants. Onderweg worden we via de intercom op de hoogte gehouden van alle havens waar wordt gestopt en krijgen we alle bezienswaardigheden te horen, zo varen we langs het Trollfjord en spot Bart een zeearend.

We hebben avondeten bij ons voor de komende dagen want het eten hier aan boord is duur. Wel hebben we een thermosbeker gekocht waarmee we onbeperkt thee en koffie mogen tappen maar ook die kost een lieve duit(345 NOK = 45 euro!!!) en dus begrijp je wat wij de rest van de dag hebben gedaan: ongegeneerd thee leuten en genieten van het geweldige uitzicht.

Dag 2
Afgelopen nacht is Danielle opnieuw misselijk geworden doordat we een stukje op open zee moesten varen. Gelukkig hebben we een doosje tabletten kunnen krijgen en nadat ze daarmee is gestart ging het veel beter en tegen 2 uur zijn we dan toch in slaap gevallen. Danielle is ook erg duf van de tabletten dus opstaan was vanochtend ook geen pretje.
Vandaag is een rustige dag en we doen niet veel anders dan genieten van het mooie weer op een van de vele panorama-locaties. We krijgen onder andere de Torghatten te zien. S’avonds trakteren we onszelf op avondeten en wordt er voetbal gekeken. De bemanning, en de Noren in het algemeen, blijken behoorlijk voetbalgek en dus zijn er hier veel ruimtes waar we kunnen kijken.

Morgen wordt er aangelegd in Trondheim en de boot zal daar 2 uur blijven liggen. We vonden Trondheim niet echt een leuke stad en de boot zal al om 6:30 aanleggen dus blijven wij aan boord en gaan we niet de stad in.

Dag 3
Zoals voorspeld hebben we Trondheim overgeslagen en ook in de andere havens zijn we niet van boord geweest. Eigenlijk hebben we niet al te veel uitgevoerd behalve wat van het landschap genieten en mensen kijken. De gemiddelde passagier is tegen de 80, heeft flink overgewicht en is ontzettend traag. Gelukkig zijn er ook wel wat uitzonderingen en over voetbal en reizen valt met iedereen wel te praten. Volgens de fanatieke Duitsers hier moet Nederland de finale kunnen halen, dat zit dus wel snor.

Dag 4
Vandaag staan we vroeg op in de hoop rustig te kunnen ontbijten en eigenlijk is dat, naast inpakken, de enige bezigheid voorlopig want vandaag gaan we van boord.

Tegen 14:30 zal de Midnatsol haar eindbestemming bereiken: Bergen. Het schip wordt dek voor dek leeg geruimd en tot slot moeten de auto's nog van boord. Bart mag niet mee met de auto en moet met de andere passagiers het schip verlaten en buiten met bagage op mij wachten. We zijn alweer een tijdje in de zone waar het mooie weer hangt en de zon schijnt dus in overvloed. De zee is rustig en vandaag kunnen de tabletten tegen zeeziekte dus ook worden opgeborgen tot we weer naar huis gaan.

• 19 Juni 2014 - 20:28

Idavanmanen:

hoi jongelui
    mooie fotos vervelend daan dat zeeziek
    lekker een beetje slapen en uitrusten
    jullie bed is vanmiddag gebracht
    kon moeilijk na boven is gelukkig toch gelukt
    was half 5 thuis dus vanaf 1uur de hele middag met de poesen
    je ramen buiten gedaan
    neem vanmij zelf wel een molton onderlegger en hoeslaken mee
    kon niets vinden bij jekan ik het bed opmaken morgenmiddag
    met de poesen alles goed saartje is eigenwijs wilden het zakje whiskas niet
    lachen ze keek met grote ogen of ze zeggen wilden krijg ik niks anders
    koekjes wilden ze we
    heb een bibi zien buiten lopen echt de zelfde
    schrok zo vreselijk was gelukkig niet zo
    bib zat op de vensterbank na die poes te kijken
    eerlijk de zelfde kleur precies het zelfde getekend als bibi
    doe rustig aan jullie en de gr van pa en ma

• 19 Juni 2014 - 20:43

Bart En Danielle Van Manen:

Beddengoed ligt op zolder maar dit bed is groter dan het oude bed dus dat zal niet passen. We hebben wel hier bij de Ikea een hoeslaken in de juiste maat meegenomen dus dat hebben we nu wel maar dus niet thuis :)

Heel fijn! Oh en de buurt zit vol met katten, er woont ook een Saartje en de Bibi hebben we al eens eerder gezien. Er speelt ook wel eens zwart-witte Felix-kat in de voortuin.

• 19 Juni 2014 - 21:13

Gertie:

Ik heb het opgezocht. Da's ècht een gat in die Torghatten (deurgat?). Als je daarnaar zit te kijken en intussen geniet van het spoelen van je blaas met thee die per kopje goedkoper wordt dan ben je dat geknutsel om je auto en jezelf te parkeren denk ik snel vergeten. Ik hoop dat Danielle geen reistabletten hoeft te nemen op de dag voordat jullie de boot weer verlaten. Een postboot van 10 verdiepingen! Moeten behalve voetbalgek ook behoorlijk fanatieke briefschrijvers zijn.

• 19 Juni 2014 - 23:03

Bart En Danielle:

deze postbode is net zo authentiek als een authentieke Spaanse maaltijd op las ramblas ;) Maar gelukkig daarom niet minder mooi of gezellig :)

• 20 Juni 2014 - 21:16

Bert:

Keinjer, wat een prachtige foto's! Die maken een beetje misselijkheid (anders wist je niet eens dat je op zee geweest was) vast wel goed. We gaan zondag naar Veenendaal 'pienselen'. We nemen slaapzakken mee voor het geval dat. Geniet dus maar des te meer van al die schoonheid en avonturen. We blijven volgen! Bert

• 21 Juni 2014 - 18:44

Idavanmanen:

mooi dat alles weer goed gelopen is
    nou hier ook alles goed
    vanmiddag bij de poesjes geweest zijn goed tevreden
    bart zijn ouders komen zondag en gaan maandag vroeg schilderen
    blijf zelf de poesen maar voeren zijn ouders zijn druk zat met het schilderwerk
    dag meer of minder maakt ook niet uit
    maak zondag de bakken schoon nieuw grint er in
    dus alles loopt best goed ze zijn erg lief
    saartje kan gillen als ze niet haar zin krijgt met het blikje
    zakjes whiskas hoeft ze niet terwijl bibi en siep gewoon dooreten
    lachen hoor als saartje zo doet tuthola
    verder gr van pa en ma