Blog 5: Rokland - Bogen I Ofoten - Reisverslag uit Rokland, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 5: Rokland - Bogen I Ofoten - Reisverslag uit Rokland, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 5: Rokland - Bogen I Ofoten

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

13 Juni 2014 | Noorwegen, Rokland

Rokland – Bogen I Ofoten

Vanochtend werden we wakker met regen maar die is gelukkig snel opgetrokken en heeft plaats gemaakt voor een zonnetje met een koel briesje. De Noren hebben bezienswaardigheden langs de weg aangegeven met een speciaal bord en zo af en toe stoppen we om te kijken wat het is. Deze keer hebben we huisje uit 1860 aangetroffen dat van een schoenmaker is geweest en grotendeels in originele staat is. Erg leuk om te zien en een mooie tussenstop.

Het landschap wordt steeds ruiger en we komen aan zee waar we in de verte grotendeels besneeuwde bergtoppen zien verrijzen en het kan niet missen, dat moeten de Lofoten zijn. Wederom rijden we de auto op de boot om de oversteek te maken en deze zal een uur duren. De Noren hebben natuurlijk veel van dit soort ferry’s en ze zijn er meester in geworden om de wachttijd zo aangenaam mogelijk door te brengen. Het is de bedoeling dat je de auto achterlaat en boven in de boot gaat zitten waar voldoende mogelijkheden zijn om van het uitzicht te genieten en bij voorkeur haal je ook een broodje bij het restaurant(a 8 euro per stuk).

De boot meert aan in Lodingen en wij rijden naar de oostzijde van de eilandengroep waar Bogen I Ofoten ligt want hier zullen we overnachten. Locaties om hier te overnachten zijn schaars en dus moeten we morgen weer een groot gedeelte van dit stuk terug rijden op weg naar Bo waar onze volgende stop zal zijn. De woning in Bogen I Ofoten heeft Bart uitgezocht en dat heeft hij goed gedaan want we hebben een kamer gekregen met een geweldig uitzicht. De eigenaar vertelt ons nog dat hier zeer regelmatig dolfijnen langs zwemmen en dat ze goed te zien zijn als het eb wordt en de zee glad wordt als een spiegel. Inmiddels is het bijna eb en wij wachten gespannen af..

• 13 Juni 2014 - 19:33

Idavanmanen:

er was dus weer veel te zien

• 13 Juni 2014 - 19:42

Idavanmanen:

hier ben ik nog een keer doe je rustig aan danielle
    je weet hoe je moeder is
    met de poesenkinderen alles goed
    saartje is mij beste vriendin
    ze zijn alle drie heel lief maar ze missen jullie wel
    nou dat morgen het volgende blog
    gr ma

• 13 Juni 2014 - 20:13

Bert:

Wauw.. ik wil daar ook naartoe! Dan koop ik wel géén broodje. Gras met sneeuw kan ook.
    Zijn de vele lange afstanden nog goed te doen? Zo te lezen wel hè?
    Vurstoat g'r uuch oog nog e bitteke?
    Bert

• 13 Juni 2014 - 22:05

Bart En Danielle Van Manen:

Haha, ja de lange afstanden zijn nog goed te doen maar de langste etappes zijn geweest hoor!! Dit is een zeer geschikt land voor jullie om eens met de camper naartoe te gaan. Eigenlijk vallen wij een beetje uit de toon zonder camper of caravan.

We zijn nu dolfijnen aan het spotten, hebben er al 3 gezien maar het is nog niet gelukt om ze vast te leggen op foto. Dus ja we kunnen elkaar nog wel luchten hoor hahaha ;)

• 13 Juni 2014 - 22:16

Gertie:

Wat een uitzicht! Hier wil je toch nooit meer weg?
    De zee lijkt glad. Is het nog wat geworden met die dolfijnen?
    Robben maakt net een goal tegen Spanje. Oranje leidt met 2-1. Maar dat zal jullie weinig kunnen schelen denk ik.
    Knuffel en hopelijk tot morgen.