Blog 4: Geilo - Asen - Rokland - Reisverslag uit Rokland, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 4: Geilo - Asen - Rokland - Reisverslag uit Rokland, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 4: Geilo - Asen - Rokland

Door: Bart & Danielle

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

12 Juni 2014 | Noorwegen, Rokland

Dag 4: Geilo naar Äsen

Tijdens deze dag moest een flinke tocht afgelegd worden: 544 kilometer. De omgeving van Geilo is grotendeels groen: de laatste resten sneeuw smelten in rap tempo weg. Dit maakt dat er overal watervalletjes en riviertjes zijn te vinden. Die stroompjes voegen zich bij elkaar, en zo af en toe kom je een forse waterval tegen. Naar mate we verder rijden voegen steeds meer waterstromen zich samen: de kolkende watermassa’s die zich met veel geweld een weg naar het dichtstbijzijnde meer banen dwingen respect en ontzag voor de natuur bij ons af. Je voelt je klein als mens bij het aanschouwen van zulk natuurgeweld. Het mooiste gebied dat we passeren is de omgeving van Jotunheimen. In dit hooggelegen gebied ligt nog veel sneeuw, al dooit het hier ook een graad of veertien. In een deel wordt ’s winters geskied, een ander deel is daar te woest voor en het ziet er naar uit dat dit met enige regelmaat helemaal wordt afgesloten. Naar mate we meer richting Äsen rijden wordt het landschap groener en de bergen minder hoog. We rijden een groot deel van de route door een natuurreservaat en daarna zien we eigenlijk voor het eerst wat grotere landbouwgronden en graslanden. Omdat we er toch langskomen zijn we nog even Trondheim ingelopen. De stad blijkt weliswaar wat gezellige horecagelegenheden en interessante winkels te bieden maar valt in zijn totaliteit toch vooral een beetje tegen. Uiteindelijk komen we om half zeven op onze camping aan, na een korte stop bij de Ikea (jawel, we zijn beddengoed vergeten) en een avontuurlijke route over onverharde weggetjes door een foutje van de navigatie. We hadden ons qua huisje op het ergste voorbereid, maar we bleken te kunnen upgraden en zodoende hebben we van een comfortabele avond kunnen genieten.

Dag 5: Äsen naar Rokland
Voor de laatste keer deze vakantie stond er een lange trip in het verschiet voor vandaag. Doel is onze laatste tussenstop voor de Lofoten. Het weer is vandaag slecht want het regent de hele dag en op de hoge bergpassen hangt een dikke laag mist. Het eerste stuk van deze trip is qua natuur niet al te spannend, de regio ten noorden van Trondheim is vergelijkbaar met de Ardennen en wat minder spectaculair. Dit verandert op het moment dat we de provincie noord-Noorwegen officieel binnen rijden want de bergen worden weer hoger, de woeste watervallen keren terug en ook de sneeuw is weer van de partij. Zo'n 25 kilometer voor de camping bereiken komen we opnieuw op een hoogvlakte terecht en dit blijkt een heel bijzondere want hier loopt namelijk de poolcirkel die we, na een fotomomentje, officieel passeren. Al met al toch weer een erg bijzondere dag!

Qua temperatuur hebben we al veel verschil gemerkt. Het was 25 graden in Stavanger en op de hoogvlaktes was het tussen de 7 en 13 graden. Hier in Rokland is het ongeveer 12 graden maar inmiddels wel droog!

Morgen rijden we 320 kilometer naar Bogen I Ofoten dat bij Narvik ligt, aan het begin van de Lofoten.

• 12 Juni 2014 - 21:01

Idavanmanen:

weer zo leuk klein huisje lijkt mij daar behoorlijk koud en kil
    maar zeker een mooie omgeving

• 12 Juni 2014 - 22:09

Nannie:

Wow, wat is het prachtig mooi daar! En wat een gezellige huisjes voor dat gezellige stel :-)

• 12 Juni 2014 - 23:08

Gertie:

Wat een avontuur! Ik stel me voor dat je, zo op het einde van de dag, daar rijdt over van die glibberige onverharde weggetjes, hopend (niet vloekend natuurlijk) dat het gauw over is. Op het moment echt niet leuk, maar achteraf een prachtige anekdote. Net als de lakens. Hebben jullie zwarte gekocht om lekker je eigen verduisterde holletje te maken? Ik zie geen luiken voor de ramen.

Bijzonder hoor om zo bewust de poolcirkel te overschrijden. En nog bijzonderder om dat op blote voeten en met alleen een vestje te doen. Ik ben benieuwd of jullie je oorwarmers nog nodig zullen hebben deze reis. Ik hoop dat jullie het in ieder geval verder droog houden.

• 13 Juni 2014 - 07:16

Bart En Danielle Van Manen:

Het temperatuurverschil tussen Asen en Rokland was nogal groot dus toen we hier aankwamen vond ik het inderdaad koud :) Inmiddels zijn de sandaaltjes ingewisseld voor mijn bergschoenen en heb ik een dikke trui te voorschijn getoverd.

De zonwering is niet zo goed als je zou verwachten, inderdaad geen luiken voor de ramen maar ook geen verduisterende gordijnen binnen. We hebben daar minder last van dan verwacht, als je moe bent dan slaap je toch wel ;)

Dank voor al jullie reacties, elke dag weer leuk om te lezen!!

• 13 Juni 2014 - 18:05

Bert:

Echt boeiende verslagen schrijven jullie! Bert