Blog 2: Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu Blog 2: Preikestolen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Bart en Danielle van Manen - WaarBenJij.nu

Blog 2: Preikestolen

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart en Danielle

09 Juni 2014 | Noorwegen, Stavanger

Stavanger – Tau

De overtocht met het pontje naar Tau zelf was de moeite waard omdat deze een fraai uitzicht biedt over de kustlijn. Maar zodra we aan land kwamen merkten we dat het landschap met de kilometer ruiger werd. Terwijl we ons een weg baanden langs rotsen en meertjes richting camping Wathne, realiseren we ons dat de vakantie “nu echt is begonnen”. De camping is gelegen tussen een aantal hoge rotspartijen, en op honderd meter afstand begint het grote Bjorheimsvatnet meer (zie foto’s) waar we de eerste avond hebben rondgelopen om bij te komen van de lange reis. We voelen ons direct thuis in ons huisje, mede door de vriendelijke Amerikaanse eigenaren, hoewel we een beetje moeten gniffelen om de koddige jaren-70 stijl en inrichting. Na het avondeten konden we de verleiding niet weerstaan om nog wat rond te rijden door het prachtige gebied. Het blijft raar dat het hier niet donker wordt, maar daardoor kun je wel veel uit je dag halen!

Preikestolen

Op de derde dag van onze reis stond de Preikestolen op het programma. Dit rotsplateau biedt een geweldig uitzicht over de Lysebotn fjord (wederom: zie foto’s), maar voordat je er bent ontkom je niet aan een flinke wandel- en klautertocht…die overigens wel iedere stap waard is. Beter hadden we de dag niet kunnen uitkiezen, want de zon schijnt de hele dag en dat is geen vanzelfsprekendheid in het gebied met gemiddeld de meeste neerslag per jaar van Europa. Naderhand zijn we op aanraden van een reisverslag met de auto een klein weggetje naar Fossmork ingeslagen. Dit weggetje (te smal om een auto te passeren) brengt je in 14 KM langs een aantal prachtige vergezichten, met als grande finale een uitzicht op de Preikestolen aan de overkant van de fjord. Dit laatste is overigens vooral de moeite waard als je er zelf hebt opgestaan, want vanaf een afstandje lijkt de Preikestolen tussen alle andere kliffen en rotsformaties een stuk minder bijzonder dan deze van dichtbij (b)lijkt te zijn. Na een lange dag van wows en wauws restte ons nog slechts één ding: voldaan genieten van een ijsje op de parkeerplaats van een tankstation in het dal :)

• 09 Juni 2014 - 18:21

Idavanmanen:

is inderdaad erg rotsachtig maar wel mooi zo te zien

• 09 Juni 2014 - 19:24

Idavanmanen:

heel mooi daar maar vreselijk hoog
    en wat een leuk huisje hebben jullie

• 09 Juni 2014 - 23:29

Bert:

Nou nou het klinkt geweldig daar in het hoge Noorden. Jullie manier van beschrijven klinkt heel inspirerend en doet me denken "daar wil ik ook wel naartoe". Wat een prachtig mooi landschap is het al op deze derde dag. We volgen jullie op de kaart.
    Genieten maar!!
    Bert

• 10 Juni 2014 - 18:47

Gertie:

Heerlijk, wat een avontuurlijke vakantie en wat een schitterende foto's. De laatste foto die ik zag van 'de preekstoel' liet Wiel me zien. Het was zijn voorlaatste vakantie. Margriet en hij waren er per bus met een reisgezelschap. Het weer was toen grijs en grauw, maar desondanks was het indrukwekkend mooi. Het kon echter niet tippen aan dit uitbundig zonnig ver-ver-verder-gezicht.
    Ik verheug me al op het volgende bericht.